De har erfarenhet, intressant stil och mycket att berätta. Och de gör succé. Varför i hela världen skulle inte även de äldre generationerna använda sig av sociala medier för att nå ut?
Nyhetsflashen om att naturfilmaren Sir David Attenborough vid 94 års ålder har blivit den snabbaste någonsin att få en miljon följare på den sociala medieplattformen Instagram når
mig just som jag sitter och skriver denna text. Rekordet han slog hade Vänner-stjärnan Jennifer Aniston, 51, haft sedan oktober 2019 då hon på fem timmar och 16 minuter lyckats
samla en sjusiffrig följarskara. Attenborough klarade en fredag i slutet av september 2020 samma bedrift på fyra timmar och 44 minuter. På en enda helg hade naturfilmsgiganten
dragit ihop 4,4 miljoner följare.
Dagen dessförinnan hade jag suttit i bilen och knäppt på radioprogrammet Stil i P1, som denna gång handlade om skådespelaren och stilbildaren Diane Keaton som nu vid 74 års
ålder gör succé som en sällsynt engagerande modeinfluencer, även detta på Instagram. Influencern som sådan begränsas naturligtvis inte av sociala medier, även om det idag är
deras vanligaste verktyg, tillika den kontext man som regel diskuterar fenomenet utifrån. I grunden handlar ju rollen om att nå ut och påverka sin omgivning, något som skett i alla
tider – och det finns så klart många sätt att göra detta på, även nu.
När japanskan Masaka Wakamiya samma septembermånad berättade att hon lärt sig koda vid 81 års ålder – för att sedan utveckla spelet Hinadan tillägnat hennes
generationskamrater – blev det snabbt en världsnyhet. Det är självklart inspirerande på alla vis, men lika mycket en påminnelse om en logisk utveckling. Den digitala miljön går från att vara ett hinder till en möjliggörare och problemlösare för äldre generationer, och helt naturligt blir den egna generationens utmaningar och behov mest närliggande. I detta fall
bristen på kul spelupplevelser för seniorer. Masaka Wakamiya är självklart en influencer av rang.
Genomslaget för äldre profiler på nätet är delvis också en produkt av våra fördomar. För om jag säger ”en digital person”, associerar du spontant till en person över eller under 66 år? Jag tänker inte själv säga hur jag tror att du tänker, men om vi säger så här – det är idag betydligt svårare att hitta en analog person än en digital dito. Hela 87 procent av alla
svenskar använder internet, enligt den senaste utgåvan av rapporten ”Svenskarna och internet” från Internetstiftelsen. Nästan tre av fyra svenskar över 76 år använder nätet, en
siffra som för 2010 var 23 procent.
Vi har lätt att identifiera oss med personer i vår egen ålder och den stora efterkrigsgenerationen är både stor och köpstark. Något som förklarar varför det skapats
åtminstone två influencernätverk bara i Sverige de senaste åren, med mer mogna profiler för mer mogna målgrupper. Ywonn Media Group med ambassadörer som Amelia Adamo, Ernst
Kirchsteiger och Lottie Knutson – och Wakai, med bland andra Izabella Scorupco, Carola Häggkvist och Tina Nordström i kartoteket. I båda fallen är målgruppen 45 plus. Vi kan
förvänta oss betydligt mer i denna riktning.
Vad som är intressant i sammanhanget, är att seniora influencers på nätet når ut till både äldre och yngre generationer. Ofta med tonvikt på de yngre. Både den 65-åriga
modeprofilen Lyn Slater, eller Accidental Icon som hon kallar sig på Instagram och vår svenska Anita Looström alias Lady Silver, 82, har analyserat sina följare och kunnat
konstatera att den absoluta majoriteten är mellan 25 och 35 år.
Medan mycket på nätet följer minsta motståndets lag och snabbt blir slätstruket mainstream, så har internets veteraner ofta både stil och attityd som inte liknar någon
annans. 92-åriga Baddiewinkle, eller Helen Ruth Elam som hon egentligen heter, har beskrivningen ”Stealing ur man since 1928” och 3,7 miljoner följare. 99-åriga stilikonen Iris
Apfel (som inrett nio amerikanska presidenters hem innan en modekarriär tog vid) har 1,6 miljoner följare och kan välja och vraka bland samarbetsförslagen från företag som vill låna
ett stänk av Apfels seriefigurstatus.
Så varför ser vi denna trend ta fart just nu?
Svaret är flera samverkande faktorer. Här är tre
av dem.
För det första finns ett ökande intresse generellt sett, för äldre profiler. Vi har de senaste åren kunnat se Vogues omslag prydas av både Judi Dench vid 85 och Lauren Hutton vid 73.
Sociala medier hjälper till att sprida dessa delningsvänliga händelser, där många beslutsfattare tar intryck av den stora och positiva uppmärksamheten. För det andra: ”Follow the money”. Den stora babyboom-generationen är en köpstark målgrupp, men tänker givetvis inte öppna sina plånböcker om de inte känner sig tilltalade.
Men också ”Follow the good guys”. Det finns fortfarande många sympatipoäng att plocka för varumärken som kommunicerar på ett åldersinkluderande sätt.
Sist men inte minst – en erfaren person har ofta något att berätta och nu är det enklare än någonsin att göra det. När 94-årige Sir David Attenborough tar steget ut på Instagram 2020
gör han det av ren nödvändighet. Han delar sin oro för klimatet med miljontals yngre (ofta rejält yngre) människor världen över – och han ser nu en möjlighet att nå ut till dessa med
sin enorma kunskap, på ett snabbare och effektivare sätt än tidigare. Varför i hela världen skulle han inte utnyttja den?
Vi följer gärna:
@iris.apfel
@davidattenborough
@helenmirren
@baddiewinkle
@ingmarilamy
@iconaccidental
@dianekeaton