Hon brinner för att mixa kultur och näringsliv. Borgaren Maria Millqvist Englundh startade PR- och eventbyrån SpoilConcept och för Borgarnytt berättar hon om att hitta självförtroendet, verka i det tysta och branschens utmaningar och framtid.
Det är en tidig höstmorgon på SpoilConcepts kontor intill Humlegården. Maria Millqvist Englundh häller upp kaffe och minns starten som PR-praktikant i New York under tidigt
00-tal.
– Det var den hetaste branschen att jobba i just då och i USA hade de hittat ett spännande och naturligt möte mellan näringslivet och kulturen. Det saknades i Stockholm. När jag flyttade hem som 20-åring gjorde jag det injicerad med världens bästa amerikanska självförtroende och helt utan självdistans.
Hon red på vågen av nyfunnet självförtroende och landade en anställning på en reklambyrå i Stockholm. Senare följde studier på Berghs School of Communication, ytterligare en vända till New York och slutligen starten av den egna PR-och eventbyrån 2005. Marias och Spoils nisch är just mötet mellan kultur- och näringsliv.
– Jag har alltid varit intresserad av konst och kultur så det var en naturlig inriktning. Då var vi inte så bortskämda med event och upplevelser här i Sverige och det ville jag bjuda in till. Att skämma bort och bry sig om våra kunder, därav namnet SpoilConcept. Och tack vare att vi var väldigt tidiga på bollen har det gett oss en unik position i branschen, berättar Maria, eller Pyret som de flesta kallar henne.
Smeknamnet har hängt med sedan barndomen och är idag välkänt inom medie-, kultur- och näringslivsbubblan. Men Pyret har alltid hållit en låg profil. Är det ett medvetet val?
– Det finns redan för många narcissistiska typer inom PR, människor som har ett stort behov av att synas och lyfta sitt eget namn. Jag blir inte hög på mig själv. Min filosofi har alltid varit att verka i det tysta. Det är inte vi som ska glänsa, utan våra kunder. Då gör vi ett bra jobb.
Idag har byrån totalt tio anställda och drivs av Maria tillsammans med maken Johan. Under åren har de blivit anförtrodda flera hedersuppdrag, som lanseringen av Fotografiska, återinvigningen av Nationalmuseum och Östermalms saluhall. Etableringen av boutiquehotellet Villa Dagmar på Nybrogatan är ett annat. Maria nämner sin säljförmåga som en framgångsfaktor.
– Jag är själv en drömmare och gillar att skapa olika världar. Den kreativiteten gör att jag snabbt kan måla upp en drömbild för kunden. Det är en av mina största styrkor.
Framtiden för PR-branschen ser hon ljust på, trots olycksbådande profetior om mediedöd.
– Vi människor söker berättelser, sammanhang och förklaringar. Vi lever även i ett informationssamhälle där alla kan vara avsändare, vilket gör att det finns ett behov av bra och seriösa medier. Det tror jag bara kommer att stärkas framöver. Därför tror jag inte på mediernas död, utan vi kommer alltid att vilja ta del av information. Men metoderna vi gör det på kan komma att förändras. Trender kommer alltid komma och gå. Till exempel har vi länge tänkt hur bra det skulle bli om allt blev digitaliserat inom event, men så kom pandemin och vi fick snabbt känna på det. Och med det insåg vi hur enormt viktiga de fysiska mötena är för oss. Det ser vi återigen ett stort intresse för framåt.
Maria växte upp på Östermalm och Lidingö. Entreprenörsådran har hon med sig hemifrån, där strävan efter att bli sin egen chef sågs som en självklarhet.
– Min mamma var min stora förebild, hon tog för sig och gick sin egen väg. Som ung tävlade jag med henne och ville visa att jag kunde stå på egna ben. Det gav mig mitt driv och det fungerar fortfarande som en motor för mig. Min största skräck är att bli mätt, lat och oambitiös.
Var kommer självförtroendet ifrån?
– Jag har alltid omgett mig med människor som låtit mig blomma ut, vara knasig och kanske enligt vissa lite för mycket. Det var alltid accepterat hemma, där mallades man inte in. Min pappa föddes 1922 och var väldigt trygg och klar med sig själv, mamma var betydligt yngre och min bror är tio år yngre än jag. Vi var fyra generationer i vår familj och jag hämtade mycket kunskap från de olika världarna, som jag hoppas att jag även kan föra över till mina två döttrar, säger hon och fortsätter:
– Att driva byrå på heltid och samtidigt bolla vardagen som småbarnsförälder är inte alltid det enklaste. Men allt går och jag hoppas att mitt driv kan inspirera barnen.
Stockholms Borgerskap kom hon först i kontakt med via familj och bekanta som var medlemmar. Det var tanken om att i framtiden bo tillsammans med sina nära och kära, och Stockholms Borgerskaps långa tradition av att stötta entreprenörer, som lockade henne att gå med för ett år sedan.
– I dag handlar allt om nätverk. Inom Stockholms Borgerskap finns ett unikt kontaktnät av medlemmar som sitter på en otrolig kunskap.
Men som PR-proffs ser hon direkt utvecklingsmöjligheter för Stockholms Borgerskap.
– Trots de stora fördelarna är antalet unga medlemmar relativt lågt. Jag tror att man måste hitta en smart metod för äldre borgare att förmedla sin kunskap, som gör det värt för yngre generationer att komma och lyssna. Sätta en het punkt på agendan som känns rätt i tiden.
Maria slänger ett öga på klockan, nästa möte kallar. Det är en händelserik tid för SpoilConcept som precis avslutat utställningen ”Nordens Paris” om NK:s franska damskrädderi på Nordiska museet. Just nu jobbar byrån dessutom för fullt med att lansera ett nytt hotell – SkiStar Lodge Hundfjället i Sälen.
– Efter ett tufft år börjar saker och ting komma igång igen. Pandemin var en otäck tid för oss inom event-branschen. Vi tvingades dra ner på en tredjedel av vår personal och jag tillbringade massor av tid i parken med barnen och funderade på hur allting skulle bli. Men sedan kickade överlevnadsinstinkten in och jag började sälja som en galning. Vi tog oss igenom det här, ingenting är omöjligt. Det lärde jag mig ju redan som 20-åring när jag kom hem från New York med oförtjänt bra självförtroende.
Maria Millqvist Englund
Gör: Grundare och ägare av PR-byrån SpoilConcept.
Ålder: 46 år.
Familj: Maken Johan och de fyraåriga.
tvillingdöttrarna Margaretha och Elisabeth.
Bor: Östermalm.
Borgare sedan: 2020.